Kerst en Oud op Nieuw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merette Schuurman - WaarBenJij.nu Kerst en Oud op Nieuw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merette Schuurman - WaarBenJij.nu

Kerst en Oud op Nieuw

Door: Merette

Blijf op de hoogte en volg Merette

10 Januari 2007 | Suriname, Paramaribo

Alsnog een gelukkig nieuwjaar iedereen! Ik hoop dat iedereen is bijgekomen van de oliebollen, champagne en al het over-overheerlijke eten?!
Ik heb zulke mooie dagen gehad, ik heb wel 10 a4tjes nodig om alles op te schrijven, maar ik zal me inhouden. Pff, ik heb weer veel meegemaakt. Als eerst nog een Kerstviering van het Jeugdcellenhuis. Dat was erg bijzonder om mee te maken. Al die kids die daar vastzitten. Echt onmenselijk zou ik bijna (!!) zeggen, met teveel op 1 cel waar een stank heerst,.. ik ben niet zo’n zeikerd, maar dit was echt erg! Maar ja, vind je het gek, die kids mogen maar 1 keer per dag gebruik maken van het toilet (waarom?). Maar het was erg leuk om te zien hoe die kids aan het genieten waren.

Ik heb ook nog een cultureel middagje ingelast met Daphne (die ons helaas 10 januari gaat verlaten, snik snik). We zijn naar Fort Zeelandia geweest. Een museum over de slaventijd. Het was een beetje brak, want we kregen geen rondleiding, alleen een knakker die ons de hele achtervolgde omdat we geen foto’s mochten maken, maar dat toch stiekem deden als hij het niet doorhad. Dwaas! Maar de slaventijd was hier ook vreselijk hoor, jugh.

Zaterdag 23 december (op de een of andere manier wil ik steeds augustus schrijven) kregen we bezoek uit Nederland van niemand minder dan DJ Jean. Hij zou (volgens mij weer voor een goed doel) draaien op White Beach. Inderdaad, een strandfeestje. Ik ging er niet heen om de muziek, maar zou wel terug gaan voor de muziek! Wat een mooi strandfeestje was dat zeg! Moet ik in Nederland ook maar eens proberen. Uiteindelijk heb ik die hele Jean niet gezien, maar het was zeker wel een gevaarlijke autorit, lekke band, whiskey met zand en rare taxirit naar huis waard!

Surinamers kunnen trouwens echt goed feesten! Van 23 december tot en met 1 januari was het bijna elke dag feest en daar deden wij natuurlijk hard aan mee. Maar het is zo gaaf hier, alles buiten! Bandjes met zwetende trommelmensen (Kawina of Brass bandjes in het Sranan), zwierige danseressen en big mama’s die voor je staan te dansen! Het leven is mooi! Serieus, het leek hier wel Koninginnedag, maar dan zwart in plaats van oranje natuurlijk. Ik heb er echt van genoten! En het is overal zo druk! De halve Bijlmer en Rotterdam-Zuid is hier nu op bezoek hè! Dat gevoel had ik vooral op de 2e Kerstdag. Ik was toen naar de Starzz gegaan en ik heb 2 blanke mensen gezien! En het was druk die avond! Zo apart om mee te maken!

Kerst was ook heel leuk! Ik ben nog naar een nachtmis geweest, maar toen ik werd lek gestoken door de muggen, buiten moest zitten én de priester begon over de ‘westerse ziekte’ hield ik het voor gezien. 1e Kerstdag bij de huisbaas gegeten, 2e Kerstdag aan het zwembad gelegen (het was hééhéét!) Uiteraard heerlijk gegeten en gedronken. Vooral tweede Kerstdag. Toen zijn we met z’n vijfen naar d’Lime geweest. Een fancy restaurant waar we een zesgangenkerstdiner hadden. Te perfect voor woorden. Alsof er een engeltje over je tong heen plast die 3 djogo’s heeft gedronken maar zijn plas een hele tijd heeft moeten inhouden, ik zweer het je!

30 december vierden de winkeliers owru yari (oudejaarsavond) en dat betekent dat ze heel veel bombels (rotjes in het Nederlands) afsteken. Elke Surinamer vertelde ons dat we daar per se heen moesten en dat het echt super zou zijn. Ik kon me er geen voorstelling van maken: “alleen maar rotjes? Geen siervuurwerk?” Maar niets was minder waar! Die bombels die ze afschoten! Sang! Nu weet ik ongeveer hoe onze jongens het in Uruzgan hebben! Echt van die tienduizendknallers met een big boom aan het einde die je ziet aankomen maar zo hard is dat je er alsnog van schrikt (of gilt in sommige gevallen). Op de foto’s zie je het misschien niet zo goed, maar we hebben er filmpjes van.

’s Avonds was dan eindelijk Lustig, een feest waar we al geruime tijd op zaten te wachten. Helaas iets minder spectaculair dan verwacht (ze verkochten bier in blikjes met een ijsbeer op de voorkant) maar omdat we al zo in sfeer zaten en iedereen met ons, was het een topfeest geworden! Veel bekenden gezien en met veel onbekenden kennis gemaakt.

Op de echte oudejaarsavond zijn we eerst met ons hele huis gaan eten in de stad waar het wederom (of nog steeds) druk was. Om 20u onze tijd ff met het thuisfront gebeld, toch raar. Rond een uur of 22u begon Paramaribo leeg te stromen. Alle Suri’s gingen naar huis om met de familie het jaar af te sluiten. Heel apart om te zien. Ineens was het weer wit/blank, met nog een beetje rook van de bombels. Wij zijn naar Zus & Zo gegaan om daar 2006 af te sluiten. Daar werden we verwelkomd door halve hippies die ons oliebollen en champagne aanboden. Dat geeft de burger moed! Toen het eindelijk zover was hebben we een toost uitgebracht, naar het vuurwerk gekeken en onze eigen sterretjes aangestoken (let op: hier in Suri zijn ze niet kindvriendelijk!) onder het genot van warme, mierzoete champagne uit het Kerstpakket. Het aftellen bezorgde sommigen van ons toch wel een beetje kippenvel, het was een bijzonder moment.

Van Kerst en Oud op Nieuw en alle dagen daartussen heb ik echt genoten hier. Door al die feesten en leuke momenten die ik heb meegemaakt, miste ik Nederland ook niet echt. Natuurlijk denk je met Kerst wel ff van “hoezo liggen er niet zoveel cadeautjes onder de Kerstboom voor mij?” maar echt missen deed ik het niet. Vooral omdat ik dit nu hier meemaak en volgend jaar (naar alle waarschijnlijkheid jongens) weer gewoon lekker in Nederland ben. Volgens mij ben ik wel wat rationeler geworden. Maar als ik ooit weer terugkeer naar Suriname, kom ik zeker rond deze tijd.

En toen ging de wekker weer om 5.35am,..

  • 10 Januari 2007 - 13:01

    Anneke:

    hoi merette, natuurlijk ook een heel geweldig nieuwjaar, volgens mij ben je het al goed begonnen.
    gelukkig heb je je goed vermaakt daar ,ver weg.
    geniet van het prachtige weer, wij zitten in de storm en regen weet je nog wel .veel gr van ons en heel leuk om je verhaal weer te lezen.
    anneke

  • 10 Januari 2007 - 16:03

    Marlou:

    Meret!! Gave foto's!! Echt top! Haha vooral die van: mooi huis uit Nieuw-A'dam.. en dan: minder mooi huis.. Haha minder mooi?!?! Dat ding staat op instorten :D
    Kusje

  • 11 Januari 2007 - 15:05

    ElsbethV:

    hey Meret!

    Jij ook nog een gelukkig nieuwjaar (beetje laat), was echt een leuke kaart die je naar de BORNdames hebt gestuurd!
    We missen en het duurt nog zo lang voordat je terugkomt!
    In ieder geval fijn dat je het zo naar je zin hebt!

    Liefs!

  • 16 Januari 2007 - 22:18

    Rosemary De Souza:

    Dag Merette, Ook voor jou alle beste wensen voor 2007 en ik ben blij dat jij daar een heel fijne tijd aan het beleven ben. Geniet ten volle. Liefs, Rosemary de Souza

  • 20 Januari 2007 - 08:33

    Michelle&banjer:

    de beste wensen vanavond komt gail opassen.

    liefs banjer en michelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Januari 2009

The end of the beginning or the beginning of the..

22 December 2008

The Chinese are taking over!

24 November 2008

Biga is niet meer…

22 Oktober 2008

The Gym

28 September 2008

Tak Taki Dolfijnen
Merette

Actief sinds 05 Juli 2006
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 51000

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2008 - 20 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: