De December Maand - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merette Schuurman - WaarBenJij.nu De December Maand - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merette Schuurman - WaarBenJij.nu

De December Maand

Door: Merette

Blijf op de hoogte en volg Merette

17 December 2006 | Suriname, Paramaribo

5 december Kinderdag. Op deze dag mocht ik mee naar het JOG (Jeugd Opvoedings Gesticht). Dat is de jongerenafdeling van de gevangenis waar Tuija en Pieter stage lopen. Er werd Kinderdag gevierd en de jongens (een stuk of 30) zouden daar een talentenjacht organiseren. Organiseren, dat is natuurlijk een groot woord hier in Suriname. Maar het was wel echt heel bijzonder om mee te maken. In de recreatiezaal van de gevangenis werd een dj met wat apparatuur neergezet en de jongens lieten zich van hun beste kant zien. Er werd gezongen, gedanst, toneelstukjes opgevoerd. Je zag dat het nog kinderen waren en de tijd van hun leven hadden daar. Er werden foto’s en filmpjes gemaakt en de kids waren helemaal in hun element. Je zag dat sommigen echt even vergaten dat ze in de gevangenis zaten en dat was de bedoeling natuurlijk. Uiteraard werd er tussendoor ook flink gegeten en gedronken. Later volgde er nog een verrassing: Damaru en Carlos nog wat kwamen optreden. Hele populaire artiesten in Suriname. Ik dacht eerst dat het ook gedetineerden waren die gewoon goed konden zingen, maar het bleken gewoon BS’ers te zijn. Na hun showtje kregen de kinderen dan eindelijk hun cadeautje waar ze dik tevreden mee waren. Aan het einde werden ze wel erg druk en wilden ze allemaal op hun meest gangsterige pose op de foto (wel originele poses trouwens), maar al gauw had de PA in charge er genoeg van en stuurde ze met “gepaste strengheid” terug naar cellen. Een hele bijzondere ervaring, want zeg nou zelf, wanneer maak je nog eens een talentenjacht in een gevangenis mee? (De foto’s mogen helaas wegens privacy natuurlijk niet op internet. Dus jullie moeten nog even wachten).

Donderdag 7 december hadden we onze eigen Kinderdagviering thuis. Sinterklaas was ook naar Suriname gekomen om wat cadeautjes voor ons mee te nemen. Suus had nog een onwijs mooi en lang gedicht over ons geschreven. Een 7 pagina tellend gedicht waar van alles in zat. Top Suus! Het was weer een dwaze avond, veel gelachen, veel gedronken en veel genoten (van de pepernoten). We gingen een spelletje doen met de cadeautjes. Uiteindelijk had Suus de meeste, Daphne de leukste en Marieke ging naar huis met maar 1 cadeautje die ze ook nog eens zelf had gekocht. Meedoen is belangrijker dan winnen was het thema die avond (natuurlijk geldt die alleen voor Marieke ;).

Vrijdagochtend bikkelachtig vroeg opgestaan om naar de Anton de Kom Universiteit te gaan. Je kunt daar in de bieb gratis internetten op je laptopje. Wat heb ik daar een heerlijke dag gehad. Terwijl het buiten aan het gieten was, zat ik lekker Sky Radio te luisteren en de allerfoutste Kerstliedjes te downloaden, je weet toch!

Vrijdagavond ben ik met Suzanne en Daphne uiteten geweest bij d’Optimist, een heel knus en gezellig italiaans restaurant. If it wasn’t for the waitresses dan zou ik zeggen dat ik in Italië was, niet alleen vanwege de prijs, maar het eten was ook top! Daarna hebben we de rest ontmoet in The Shaque. Dat is een soort van danscafé buiten het centrum. Een erg relaxte tent, gelijk een heel ander volk. Ik had het echt het idee dat daar de rijkere mensen kwamen, gewoon omdat ze er mooi gekleed bij liepen en fancy liepen te doen met hun dure cocktails en pakjes Marlboro Light (al het andere volk rookt hier Morello). Zo anders dan alle uitgaansgelegenheden in het centrum. Het enige jammere was dat de muziek erg hard stond, zodat we elkaar nauwelijks konden verstaan, maar zeker leuk voor de afwisseling.

Zaterdagochtend ben ik weer bikkelachtig vroeg opgestaan om de stad in te gaan. De winkels sluiten hier namelijk om 13u op zaterdag. Lekker geshopt en genoten van de Surinaamse mentaliteit. ’s Avonds zijn we naar het filmfestival gegaan. We gingen naar de documentaire GTMO. Gaat over Guantanamo Bay, Camp Delta. Echt een bizarre docu met vreselijke beelden en helemaal niet geschikt voor de zaterdagavond voordat je wilt stappen. Maar ik ben blij dat ik hem gezien heb. Ja, inderdaad, daarna gingen we naar weer naar de Starzz, met Daphne en Suuz. Dus dat. Het gedeelte boven zou ook open zijn voor Salsa muziek en Leon Rose zou ook komen. Leon Rose is enorme lekkere neger uit Londen die hier met Salsuri alle shows presenteerde en ’s werelds beste salsa danser is. Alleen was hij er niet, afzetters. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Maandag een dagje thuis gewerkt. Ik was echt vergeten mijn wekker te zetten en toen ik werd gewekt had ik geen zin om me te haasten, dus ben lekker thuis gebleven. Doen ze niet moeilijk over. Maar feit is dat ik thuis veel meer doe dan op het werk. Ik heb heerlijk gewerkt. Met mijn stage gaat het weer goed. Ik zit op een kantoor waar altijd veel mensen in en uit lopen en op die manier ook veel met mensen praat (misschien werk ik daarom beter thuis?). Anyway, volgende week heb ik een afspraak met iemand van de Bond voor Penitentiaire Ambtenaren. Heeft iemand voor me geregeld. Aardig he? Een minder puntje is dat de enquêtes die ik verspreid heb bij de ene gevangenis nog niet terug zijn. De verantwoordelijke persoon is met ziekteverlof en de onderdirecteur dacht dat ze allang mijn kant opgestuurd waren. Dus nu maar niet hopen dat ze ergens in een prullenbak beland zijn. Dat zou niet echt bevorderlijk zijn. Maar ik doe nog steeds mijn best, alleen is het moeilijk om je doelen naar beneden te stellen. Ik zou zo graag iets blijvends achterlaten, dus daar ben ik hard mee bezig. Ik heb in de tussentijd weer vreselijke verhalen gehoord over de politiecellen en de rechtszaken. Er worden tot 17 januari geen rechtszaken meer gedaan, dus iedereen die nu wordt opgepakt, blijft in ieder geval in de bak tot 17 januari. Dat is een feit, dus dat kan ik hier prima neerzetten. Over de gang van zaken in de politiecellen zal ik maar niets zeggen. Dus dat.

Uiteraard ook weer salsa gehad, een na laatste les van dit jaar, zaterdag hebben we nog en volgende week woensdag hebben we feestje. Maar het was weer erg leuk. Alleen bij Ladystyling is de body roll echt een killer. Het is een soort buikdanstafereel wat er niet uitziet als je het niet kan. Echt, je kunt het beter niet doen, dan proberen het te doen, want dat ziet er niet uit. Maar verder was het leuk. Na de les hebben we een schilpad missie gehad. Bij Broki hadden ze een schildpadje achter liggen die die avond gedwongen het tijdelijke voor het eeuwige zou verwisselen. Sandra was het daar niet mee eens, dus we hebben hem meegenomen. Hij is echt cute en heeft ff bij ons thuis gelogeert (in het voorhuis, niet binnen) en is nu veilig overhandigd bij z’n nieuwe baasje. Stiekem hoop ik dat hij nog muteert in Donatello, maar dat zit er waarschijnlijk niet in.

Vrijdag had ik Kerstviering van m’n werk en dat was de meest verschrikkelijk ervaring die ik tot nu toe heb meegemaakt. Ik zal er niet teveel over uitweiden, maar het komt er op neer dat er drie uur lang alleen maar vulgaire, respectloze, seksistische moppen werden verteld door volwassen mannen en vrouwen die hele verantwoordelijke banen hebben in dit land.

Zaterdag de laatste salsales van dit jaar gehad. Dus nu bijna 4 weken geen les meer. Toch jammer. ’s Avonds gingen we met z’n 5en uiteten bij de Zanzibar. Terwijl we op ons eten zaten te wachten hebben we lekkere cocktails gedronken: Sweet Beach, zeker een aanrader. Na een uur vroegen we ons toch af waar ons eten was gebleven en ja hoor, ze waren vergeten de bestelling door te geven. Nu mochten we wel voor de helft van het geld mogen eten, maar het was toch jammer. Zo snel mogelijk probeerden ze ons eten en mijn kip in elkaar te flansen en het was inderdaad te snel. Niet gauw na het eten gebeurden er allemaal rare dingen in m’n buik. Ook bij La Caff werd het er niet beter op, waardoor ik helaas niet ben meegegaan naar Starzz. Snik. Gelukkig voel ik me na een onrustige nacht weer “kip”lekker.

Verder is de afgelopen dagen weer supermooi weer, met uitzondering van gister dan. Maar ook nu schijnt het zonnetje weer in overvloed. Heerlijk! Maar dat bevordert de kerststemming natuurlijk niet. Naja, Kerst is sowieso al raar om te vieren, dan maar minder in de sfeer en zonnig dan een klein beetje in de sfeer en regen, ja toch!

  • 17 December 2006 - 19:41

    Sloes:

    Saf!

    Sorry, veel te lang geleden dat ik iets van me heb laten horen... Maar goed, mooie verhalen weer! Het blijft toch een beetje als één grote vakantie klinken... Zal wel aan het weer liggen ;).

    Dikke pakkerd

  • 18 December 2006 - 08:00

    Marlou:

    Whieh wat een schildpad!!
    :D
    Kusje!

  • 18 December 2006 - 16:48

    Anneke:

    hoi hoi, ja volgens mij geniet je nog steeds,ga zo door.straks moet je hier in nederland echt weer helemaal wennen.bedankt voor de hele leuke kaart.
    veel gr en liefs van allemaal.

  • 19 December 2006 - 16:01

    Michelle & Banjer:

    hoi merette

    leuke schilpad.
    gayle is hier even .
    leuk dat drevis ook nog
    komt.

  • 22 December 2006 - 10:59

    Paula:

    Hey Merette!!
    bdankt voor je reactie, erg cool!! Goed te horen dat je t naar je zin hebt. Klinkt relaxed. Met mij is alles ok, studie is leuk, amsterdam is leuk. Wens je natuurlijk een super kerst :merrychristmas:(als je iig al n kerstgevoel krijgt daar, lekker in de zon) en het allerbeste voor 2007 (schijnt erg spectaculair vuurwerk te zijn daar hoorde ik). Suc6 met je stage!!! xxxPaula

  • 28 December 2006 - 16:33

    Klaas En Goos:

    Hoi Merette,Weer eens even naar je avonturen gekeken .Fantastisch wat je allemaal meemaakt.Sla het goed op in je eigen harde schijf.Het is een schat voor later.Hoorde dat je in februari ouderlijke ,inspectie, krijgt.leuk voor jullie allebei.
    Nog de beste wensen voor 2007 geniet er nog van daar voor je het weet zit je hier weer te rillen!
    Doegs Klaas en Goos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Januari 2009

The end of the beginning or the beginning of the..

22 December 2008

The Chinese are taking over!

24 November 2008

Biga is niet meer…

22 Oktober 2008

The Gym

28 September 2008

Tak Taki Dolfijnen
Merette

Actief sinds 05 Juli 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 51001

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2008 - 20 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: