22e jaardag in Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merette Schuurman - WaarBenJij.nu 22e jaardag in Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merette Schuurman - WaarBenJij.nu

22e jaardag in Sranan

Door: Merette

Blijf op de hoogte en volg Merette

08 November 2006 | Suriname, Paramaribo

Het zat er natuurlijk aan te komen. Een stage in het buitenland zou ook betekenen een verjaardag in het buitenland. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er wel tegenop zag. Ik had er geen zin in. Dat zijn toch van die dagen dat je gewoon liever bij je familie en je eigen vrienden wilt zijn. Maar vrijdagavond besloot ik er toch maar het beste van te maken. En het werd zelfs beter! In de kroeg met een paar huisgenoten, harde meezing-muziek, vele djogo’s en een digitale camera vierde ik mijn laatste uurtjes als 21jarige en mijn eerste uurtjes als 22 jarige. De overgang werd gevierd met een op-zich-wel-lekkere-maar-erg-sterke-kiwi-sinaasappel-en-nog-iets-cocktail. Het was een erg gezellige en melige avond. Bedankt jongens!

Na een korte nacht kwam ik beneden de huis/woonkamer binnen die versierd was met slingers en Surinaamse ballonnen (die kun je namelijk net niet helemaal opblazen ofzo). Er lag een kaartje in het Sranan:

Tide ya Friyari
Tide na wan Spesrutu Dei
Bikasi yu Friyari
Dat’ Masra Gado
Mag fu segi yu
Tidé en moro yari
Tek’ a Dei!

Om 9uur kreeg ik een heerlijk ontbijtje met een gekookt eitje, broodjes uit de oven, een jus’tje en een lekker bakkie om mee wakker te worden. Uiteraard werd er voor me gezongen en toen voelde ik me ook echt wel jarig. Om 11uur werden Daphne en ik opgehaald om een middagje naar White Beach te gaan. Een zwem/zon/chill gelegenheid aan de Suriname Rivier. Eindelijk vier ik mijn verjaardag in de zon! En wat voor zon! Het was zeker wel 33 graden die dag.
Ik moest om half 5 weer thuis zijn, en wonder boven wonder waren we precies om half 5 thuis! (We waren met Surinamers op stap he!) En daar wachtte mij nóg een verrassing: een bbq! Jawel, op 4 november! Dus terwijl mijn ouders aan het courmetten waren, gingen wij heerlijke kippetjes braden in de tuin. Mijn geluk kon niet op! Helemaal niet toen ik nog een cadeautje kreeg: een zelfontworpen ketting, echt een uniek cadeau! Echt heel mooi!
En toen gingen we ons weer klaarmaken voor de Starzz waar een feest van Salsuri was: DE danswedstrijd! Het was groots aangepakt. Wereldberoemde salsa-dansers uit Londen en New York waren aanwezig. (Heerlijk, werd er eindelijk weer een avond engels gesproken!). En dus ook de nationale tv. Je kunt het vergelijken met onze Amsterdamse AT5. Uiteraard kwam er een vrouwtje met een cameraman en mic naar ons toe. Ik werd uitgebreid geïnterviewd over Salsa, waarom ik het doe bla bla. En guess what? Het was live! En ja hoor, niet veel later kwamen er mensen naar me toe die me hadden gezien. Tuija en Evelien waren ook de geluksvogels. Collega’s van het werk hadden ons zelfs gezien (gelukkig was het nog aan het begin van de avond) en gister kwam ik in een winkeltje en daar herkende die vrouw me ook! Dus dat.

Maar de wedstrijd was fenomenaal. Wat mooi! Echt super om te zien. Mijn dansleraar, Yche, deed ook mee met Vanessa, de kampioenen van vorig jaar. Helaas was er dit jaar een beter koppel, maar de tweede plaats is ook geen schande natuurlijk. Maar vooralsnog, winnen blijft nog altijd belangrijker dan meedoen, ja toch! ;)

Ook na de wedstrijd was de sfeer nog top en we hebben dan ook gedanst tot in de vroege uurtjes. Ik heb echt een geweldige dag gehad en wil daarom mijn huisgenootjes, Renee, Remi en de mensen in Starzz bedanken. En ook jullie allemaal voor de kaartjes, telefoontjes, emails, smsjes, krabbels, koffie (bedankt Wiecher, Ellie en Lennard, hij is overheerlijk!) en alles wat nog onderweg is heb ik begrepen.

Verder wil ik ook nog ff gebruik maken om iets over mn stage te vertellen. Na een aantal lange en goede gesprekken zit er eindelijk weer vaart in. Ik ben nu bezig een HRM profielomschrijving te maken voor de dienst Delinquentenzorg, onderdeel gevangeniswezen en daarbij licht ik het onderdeel loopbaanbeleid uit. Ik mag niet meer twee dagen in de gevangenis werken. Er is laatst iets naars met een stagiaire gebeurt en ze willen zo min mogelijk vrouwen in de inrichtingen hebben. Wel mag ik af en toe langskomen om dingen te brengen of op te halen. Maar nu vind ik het ff niet zo erg. Er is namelijk afgelopen vrijdag een gedetineerde overleden. Ik kan natuurlijk niet alles vertellen, maar het was in ieder geval geen natuurlijke dood. Het is landelijk nieuws, maar ik ben benieuwd wat uit het onderzoek komt waar ze nu mee bezig zijn. Ik vrees het ergste. Wedden dat er handen boven hoofden worden gehouden? Maar de sfeer is in beide inrichtingen de laatste tijd niet zo goed en met de feestdagen die eraan komen wordt het ook niet veel beter vrees ik. Dat maakt het voor mij wel iets lastiger voor mijn stage, maar dat moet ik dan maar ervaren als een leerproces.

Verder wil ik nog ff zeggen dat ik helemaal in de ban ben van Salsa. Maandag hadden we onze eerste les bij de semi-gevordenden en het was echt leuk! We leren nu niet om OP de muziek te dansen, maar IN de muziek. Je leert nu naar de muziek te luisteren en er 1 mee te worden. Echt leuk! Ik ga er in Nederland zeker mee door! Nog meer liefhebbers?

Maar verder gaat alles zn gangetje. Het is nog steeds bloody hot. Het klimaat is een beetje ontregelt door El Nino, daarom komt de Kleine Regentijd nu iets later. Helemaal niet erg! Aankomende zaterdag naar een Hindostaanse bruiloft. Volgend weekend weer op trip. Deze keer naar de Blanche Marie vallen. Ben erg benieuwd hoe Switi Sranan ons deze keer gaat verrassen. En Nederland? Nog steeds lekker fris? Zijn de winterkleren al gekocht? Al helemaal doodgegooid met pepernoten?

Welke nummers zijn trouwens HOT in Nederland? Ik hoor wel vaak het nummer “Steeds weer” van Rick en Nico. Kan dat kloppen, of zegt jullie dat niets?
Ik heb hier een paar liedjes die hier vaak worden gedraaid:
2 Face Jdlbla – African Queen
Machel Montano ft Mr. Vegas – Dance with you
Cassie ft Ray J – Me & U
Richie Ray & Bobbie Cruz – Quim Bon Bori
Cella Cruz – Pata pata
Khriz y angel – Ven bailalo
Nelly Furtado ft Timberland – Promoscious
Zeker de moeite waard om te downloaden!

  • 08 November 2006 - 17:54

    Marlou:

    Merettiee!!
    Salsa dansen lijkt me helemaal leuk!! Dus ik hou me aanbevolen!!
    Enne die van Cassie en van Nelly F. zijn hier ook erg bekend, alleen Rick & Nico??? Het zegt me niks! Maar misschien ben ik wel de verkeerde om t aan te vragen (misschien niet mijn soort muziek ;) )
    Het was trouwens echt leuk he maandag.. webcammen met z'n 5en!! Het was zo gaaf om je te zien!! Je ziet er goed uit meid! En neee.. dat is geen slijmen :P
    Hier is het helaas erg koud. Ik heb gister mijn eerste bekeuring gekregen sinds in in A'dam woon haha.. voor het ontbreken van mn licht.. tja t moest eens gebeuren!
    Schattie, nog heeel veel plezier!!
    Kusje!

  • 09 November 2006 - 13:25

    Anneke:

    merette nog van harte gefeliciteerd, sorry beetje te laat,
    wat heerlijk dat je het toch nog zo gezellig hebt gehad die dag en nacht!
    heel veel gr en bedankt voor je leuke kaartje.
    liefs van ons allemaal.

  • 09 November 2006 - 13:42

    Annie:

    Haha, heb nu al weer schik met jullie hier, bedoel je niet Nick en Simon? Dat zijn de vrinden van Jan Smit, heel bekend hier hoor, hebben volgens mij inmiddels al 2 hits!! Waarvan volgens mij Steeds Weer zelfs nummer 1! Zij hebben in ieder geval een liedje dat zo heet, zal wel dus.. Maar ik neem je niets kwalijk ;)!

    Maareh Saf, ik heb t volgens mij al een paar keer gezegd, maar we hebebn heel erg aan je gedacht hoor, zaterdag!!!! We misten je echt! Ben heel blij te lezen dat je een leuke dag hebt gehad! Ook echt leuke foto's!

    Hier hippe muziek: tja, ik ben niet zo van de hippe he, maar natuurlijk de nieuwe Jan, Als de morgen is gekomen! Marco B is natuurlijk helemaal hip, want heeft net 10 concerten in Gelredome gedaan, (waarvan ik er bij 1 ben geweest, jee!)

    verder weet ik t niet zo goed, vind Justin met sexyback leuk! En Armin natuurlijk (ga zaterdag naar Armin Only met Kel!)

    Nouja, goed was weer leuk verhaal, we krabbelen etc snel weer!!!
    Dikke kuss Sweetiieeee!

  • 09 November 2006 - 14:13

    Annie Again!:

    Ik herken iemand volgens mij van de foto, die bij de BBQ met een kippepootje op dr schoot, heeft zij toevallig op t Felisenum gezeten, in Velsen? Of komt ze uit de buurt??'Komt me echt zo bekend voor....

    Kus kus!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Januari 2009

The end of the beginning or the beginning of the..

22 December 2008

The Chinese are taking over!

24 November 2008

Biga is niet meer…

22 Oktober 2008

The Gym

28 September 2008

Tak Taki Dolfijnen
Merette

Actief sinds 05 Juli 2006
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 50997

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2008 - 20 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: