2 maanden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merette Schuurman - WaarBenJij.nu 2 maanden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merette Schuurman - WaarBenJij.nu

2 maanden

Door: Merette

Blijf op de hoogte en volg Merette

30 Oktober 2006 | Suriname, Paramaribo

Vandaag ben ik precies 2 maanden en 1 dag in Switi Sranan. Wat gaat dat snel zeg! Dat komt voornamelijk omdat ik zoveel meemaak hier. 21 oktober was het Dewali, het Hindostaanse lichtjesfeest. Onze huisbaas is Hindo en nodigde ons uit voor het eten. Op deze dag aanbidden ze een god en plaatsen ze overal lichtjes voor bescherming. Lichtjes op elke hoek in de tuin en in elke kamer van het huis. Ook eten ze alleen vegetarische gerechten, beetje jammer, roti zonder kip.
Zondag 22 oktober zijn Tuija, Sandra, Skip, Renee en ik naar Groningen gegaan. Grun, een klein dorpje met een leeg zwembad en een schattig theehuisje. That’s it.
Vervolgens zijn we doorgereden via de toeristische route (veerboot, Bomapolder) naar Leliedorp waar ze wel een vol zwembad hebben. Een erg relaxte plek waar we van de heerlijke Javaanse hapjes konden smullen: veel suiker en veel kokos. De terugweg kroop ik achter het stuur (ik had geen alcohol op, rijbewijs bij me en mn gordol om hoor pap en mam!). Zo grappig om links te rijden. Ook omdat het stuur aan de rechterkant zit. Het was wel ff wennen. Af en toe deed ik de ruiterwissers aan ipv de richtingaanwijzer als ik wilde afslaan en soms zag ik een stoplicht over het hoofd. Die staan hier namelijk ook links van de weg. Maar we hebben het overleefd en de auto is ook nog heel.
‘s Avonds was er een show van de Capoeira-gasten in Mystique. Dat was erg gaaf, vooral omdat iedereen in het wit was gekleed. Er was een leuke Braziliaanse band (tenminste, vond ik), misschien dat er daarom zoveel hoertjes waren?
Maandag 23 oktober was het Idul Fitr oftewel Suikerfeest. Gezien het grote aantal moslims hier is het dus mooi een nationale vrije(uitslaap)dag.
Dinsdag weer Salsa les gehad. Of nouja salsa, we hebben die les basisstappen van andere dansen geleerd: Zouk, Cumbia, Samba, Cha Cha en Bachata. Echt heel leuk, vooral de Bachata! De Samba was hier ook heel anders dan ik die in Nederland had geleerd. Deze was meer springerig en vrolijker! Maar vrijdag was het eindelijk zover: de test. We moesten 2,5 min Salsa en 2,5 min Merengue dansen. Toch wel een beetje spannend hoor! Het leuke was dat Daphne, Evelien, Skip, Curtis en ik tegelijk mochten. Met nummer 4 op mn rug en een gevorderde danspartner in de hand begon ik aan de test. En eigenlijk ging het heel goed, bij ons allemaal, ook bij Sandra die 1 groep later moest. Dus we zijn allemaal bevorderd naar de semi-gevordenden. Na de test zijn we naar Krassi gegaan. We waren uitgenodigd door een stagiair voor een poolparty bij het Krasnapolsky. Erg fancy zul je denken, maar dat viel reuze mee. Die tl-verlichting verpeste het sjieke van Krassi. Maar het was een leuk feestje, gratis drank en leuke muziek. Onze tas mochten we onder begeleiding van de beveiliging (collega’s) in de kelder bewaren. Helaas was het rond 12en afgelopen en aangezien de afterparty voor 50+ers was zijn we verder gaan feesten in … de Starzz. Het was echt super, ook hier weer topmuziek en een goede sfeer! Echt een topavond dus. Helaas had het een naar einde vanwege een gefreakte Libanees (“Ik ben een Libanees, ik ben een Libanees”) die ruzie probeerde te zoeken buiten. Maar het is allemaal goed afgelopen, thank God!
Zaterdag een heerlijk brakke dag gehad en Big Mama’s House Part 2 gekeken. ‘s Avonds probeerden we ons geluk te zoeken in het Casino en Eef en ik hadden mazzel bij de roulette tafel! Konden we toch gratis naar binnen bij de Starzz. Ja, we zijn weer naar de Starzz gegaan en volgende week gaan we ook weer. Maar gisteravond was er dus een Salsuri feest. Het was gezellig, maar de moeheid zat er nog een beetje in van de avond ervoor. Dus lekker op tijd naar huis geweest. Alleen moet ik nu iets vertellen waar de meeste mensen raar van op zullen kijken. Overdag is het hier tussen de 30 en 35 graden. ‘s Nachts koelt het af tot 25, 26 graden, maar soms is het dan echt koud! Dan word je wakker en moet je echt onder de dekens gaan kruipen! Brr…
Oke, so far lijkt het echt op een vakantieverhaal, maar ik loop ook nog stage hoor. Alleen afgelopen week heb ik maar 3 dagen gewerkt en in die tijd is er vrij weinig gebeurd. Morgen begint de werkweek weer en dan is het alweer bijna zaterdag,…

• 30 Oktober 2006 - 13:04

Slies:

Heeeeeeeeeeee Saffie!!!

Idd klinkt echt als een vakantieverhaal! Een hele mooie. Veel feestjes daar, haha. Hoe gaat het verder met je stage? Wil het daar een beetje vlotten? Veel plezier! Kus

• 30 Oktober 2006 - 13:37

Marlies:

He Merette bedankt voor je berichten. Het was al weer even geleden. Ik zie het gaat nog steeds heel goed. We denken aan je liefs Marlies

• 31 Oktober 2006 - 17:04

Marlou:

Whaaa wat ga jij eruitzien als een Swa man!! Bruin ben je op die foto's!! En ik dacht dat ik nog wel een beetje kleurtje had na vakantie ;)
    Xje

• 31 Oktober 2006 - 17:06

Hallo Merette:

geweldig wat je allemaal doet, mooi geniet ervan.
    gr. anneke

• 01 November 2006 - 19:39

Carolina:

hey lieve merette,
    Kunnen we als je terug bent samen gaan salsa dansen in amsterdam!!??
    Nou meid volgens mij heb je het super en dat straal je ook uit!
    Dikke kus van mij!

• 03 November 2006 - 12:49

Mar/Bram/Ha/Jo:

Hoi Merette,

Alvast heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag op 4 november!!

Groetjes van
    Marjolein, Bram, Harold en Jos

• 06 November 2006 - 11:45

Klaas En Goos:

Lieve Merette,
    gister je website gekregen dus hierbij Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!Zo te zien heb je vast eente gekke verjaardag gehad met al dat feesten en ja hoor ik geloof echt wel dat je ook nog welles werkt.Liefs klaas en goos