Update - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merette Schuurman - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Merette Schuurman - WaarBenJij.nu

Update

Door: Merette

Blijf op de hoogte en volg Merette

01 Oktober 2006 | Suriname, Paramaribo

Ik bericht niet zo heel veel meer, maar wil wel proberen wekelijks te posten. Immers, ik hoef niet elke keer te vertellen dat ik weer nare beesten ben tegengekomen in de badkamer, dat het bloody hot is of dat er weer vleermuizen en kakkerlakken de slaapkamers binnenkomen. Alhoewel, van de week kroop er gewoon een slang door de straat. “Vroeger had ik ook wel eens boa’s, maar dat was toen ik nog kippen had”, vertelde onze huisbaas doodleuk terwijl hij de slang van zijn leven aan het beroven was. Mi Gado!
Maar goed, afgelopen week. Zaterdagavond zijn we naar HET hotel van Par’bo gegaan om Grease te kijken. Zo leuk om die film weer te zien. Het was ook erg grappig om sommige mensen keihard te horen lachen om de flauwe grappen, waarschijnlijk de eerste keer dat ze deze cult-film zagen. Maar er was ook nog een kleine show omheen. We werden goed bediend, je kon je hair pimpen in Grease-style en een fotoshoot houden op een Cadillac. Onze foto’s zijn erg leuk geworden :)
Zondag zijn we naar Overbridge gegaan. Een zwemgelegenheid net als Colakreek, maar weer net iets mooier en relaxter. Door de piranha’s die in de Suriname rivier leven, was er een stuk afgebakend, zodat je gewoon veilig kon zwemmen. Wat me opviel is dat er veel mensen zwemmen met hun kleren aan, ook mannen die normaal grote praatjes hebben. Zijn ze dan toch niet zo patserig als ze zich voordoen? Maar verder een erg leuke dag gehad.
Maandag begon ik aan mijn vierde stageweek alweer. Alleen heb ik nu de pech dat mijn stagebegeleider twee weken is uitgeschakeld, mijn externe stagebegeleider drie weken noodgedwongen naar Nederland moet, het afdelingshoofd er sowieso bijna nooit is en afspraken met het Hoofdkantoor en Politie erg moeilijk te maken zijn. Dus een beetje een kansloze week gehad. Maar, met dikke vette uitzondering van woensdagochtend. Toen ben ik mee geweest naar de training van de rekruten, de aanstaande Penitentiaire Ambtenaren (bewakers). Het was zo grappig, ik zat in de auto en daar achter renden 69 bezwete mannen en 6 bezwete vrouwen dwars door het centrum van Par’bo. Niemand wist wie ik was of wat ik kwam doen, dus iedereen zat me een beetje quasi aan te kijken en probeerden macho te doen. Gelukkig werd dat onmiddellijk afgestraft met 40 keer opdrukken. Discipline! Ik hoop dat ze het allemaal halen en goede PA’s worden, want dat heeft dit land wel nodig.
Woensdagavond zijn we naar een soort Kwaku-markt geweest. Het was alleen jammer genoeg niet zo spectaculair als die in de Bijlmer schijnt te zijn. Maar we hebben tussen alle rommel toch nog een paar leuke dingetjes kunnen scoren. Armbandjes, oorbellen, Georgio Armani zonnebrillen en Yahtzee. ’s Avonds werd het spel natuurlijk gelijk uitgeprobeerd en guess what? De Koning (ik dus) gooide weer eens Yahtzee en had gewonnen.
Ik had al eens verteld dat gedetineerden bij ons op kantoor komen schoonmaken, toch. Er is ook altijd een Javaan bij waar ik af en toe wel een praatje mee maak. Maar afgelopen donderdag was de laatste keer. Hij vertelde me namelijk and I quote: “Als het goed is kom ik Januari vrij. Dan kom ik je opzoeken”. Zonder grijns. Ik weet niet wat hij daar mee bedoelt, maar ik weet wel dat ik dat niet wil weten. Sa, probeer je ook eens sociaal te zijn.
Donderdag was de verjaardag van ons huisgenootje Sandra. Het was een erg leuke dag. We hadden zelfgemaakte appeltaart en gingen lekker burrito’s eten. ’s Avonds zijn we naar het Casino gegaan waar de entree en het drinken gratis is. Ik kon het natuurlijk niet laten om een potje te gaan black jacken en ik heb zowaar mijn inzet er drie-en-een-half-dubbeld. Dat kwam waarschijnlijk doordat er een gozer aan de tafel stond met een t-shirt aan met heel groot BORN erop! Heel relaxed, want daar heb ik vrijdag mijn pakketje (laptop, eindelijk), de taxi en havaianas-slippers van gekocht. Verder heb ik die dag gezwommen in een 50m bad. Best een mooi zwembad, lekker water en heel rustig. Terug in de bus was iets minder. Het was behoorlijk druk, waardoor we weer elke keer moesten opstaan als er iemand uitwilde. Maar op een gegeven moment kwam er een vrouw aan met een huilend kind. Maar dat kind mocht de bus niet in. En dat wijf houdt dat kind keihard tegen, begint met haar handtasje te slaan en dat kind maar krijsen. Echt heel erg. Nog erger was dat sommige medepassagiers gewoon zaten te lachen. Ik kan daar niet over uit. Maar wij begrijpen dat niet ofzo, dat zit hier in de cultuur, onbegrijpelijk.
Maar goed, vrijdagavond gingen we ook nog een beetje Sandra’s verjaardag vieren door hints te spelen onder het genot van wijn. Wijn is hier namelijk een niet veel voorkomend alcoholische drank. Hints, echt, wat een geweldig spel, de foto’s zijn fantastisch geworden. Later die avond verhuisden we weer naar de Starzz. Rond half 1 waren er ongeveer 20 mensen, inclusief wijzelf. Het stappen begint hier pas heel laat. Tussen half 2 en 2 begon de Starzz pas vol te lopen en toen was het ook meteen erg gezellig. Lekker gedanst en vooral veel lol gemaakt. Toen we de tent weer werden uitgezet leek het ons een goed idee om naar de zonsopgang te kijken aan de Waterkant. Het was erg mistig, en toen de zon er om 7uur nog niet was, besloten we maar richting huis te gaan. Je kunt wel raden dat zaterdag echt een brakke dag is geworden. Ja mensen, ik zit hier nu alweer een maand. Aan de ene kant lijkt het veel langer, omdat ik al zoveel heb gezien en meegemaakt, maar aan de andere kant is het ook weer onwijs snel voorbij gegaan. Dat is wel iets wat ik goed moet beseffen, want voor ik weet zit ik weer in Nederland…

• 01 Oktober 2006 - 17:10

Merette:

Foto's zet ik er morgen op, want internet is momenteel te traag..

• 01 Oktober 2006 - 17:19

Babet:

Whahaha leuk verhaal weer...vooral dat van je vriend De Javaan...;) Benieuwd naar de foto's!! x Babet

• 02 Oktober 2006 - 11:12

Laurine:

Jezus Meretje wat een avonturen allemaal! Kan er echt niet over uit.. Zie nu pas dat je hier berichten kan achterlaten:) Maar mail je ook gewoon hoor! Eng van die Javaan! Idd maar mee kappen...Snel foto's plaatsen!KUS

• 02 Oktober 2006 - 12:48

Danielle:

Hey Merette,
    wat een leuke verhalen zeg!! Het lijkt wel een combi vakantie/stage. Erg leuk om te lezen!! Zoals je zelf al zegt, een maand gaat idd snel. Ik heb dat precies zo, dat het lijkt er al veel langer te zitten. Het weer is hier niet echt je dat. Gelukkig zit er een park bij mij om de hoek, kan ik toch nog een beetje zon opvangen als ik wil.

Succes daar!!

Groetjes

• 02 Oktober 2006 - 14:38

Wiel:

Hier deel drie van het bestuur..;-)!! Saf was superleuk om ff te webcammen! Het straalt eraf van de fotoos...volgens mij gaat het heel heel goed met je! Ben zo blij dat je zo`n toptijd hebt. Dankjewel dat je ons een beetje laat meegenieten met je mooie verhalen Dikke kus!
    p.s. wat nou voor je het weet zit je weer in NL?? April hoor! APRIL! Weet je hoe lang? :-(
    p.s.2 is die geschreven brief nou al een keer gearriveerd?

• 06 Oktober 2006 - 17:59

Ellen Bakker:

Hoi Merette,
    Ik heb je moeder om dit adres gevraagd. Ik was benieuwd hoe het in Suriname is. Wat een avontuur zeg, geweldig om mee te maken.Ik vind het leuk om je zo af en toe te volgen.
    Als ik de foto's zie is het een prachtig land.
    Nu Merette heel veel plezier de komende tijd en je moeder verlteld wel hoe het met je gaat.
    Groetjes van Ellen Bakker Steenwijk.